mandag den 13. juni 2011

dansk vs. engelsk.

dear eskimo.
jeg læser mange forskellige blogge. rigtig mange. jeg læser både blogge på engelsk og dansk. det får mig nogengange til at tænke over, hvorfor det egentlig er, at min blog er på dansk. så engang imellem, så går jeg ind og kigger på bloggens status, og så kan jeg se, at der ofte også er udelandske gæster herinde og kigge. det har da flere gange fået mig til at overveje for og imod for, at skrive på dansk.
lige siden jeg startede med at blogge, har jeg skrevet på dansk. første gang jeg oprettede en blog, var jeg slet ikke i tvivl om, at jeg skulle skrive på dansk. det er jo det sprog, jeg er vokset op med, og derfor er det det sprog, jeg nemmest kan udtrykke mig igennem. jeg synes engelsk er et pænt sprog, det er slet ikke det, men jeg føler, at der er så mange udtryksmuligheder på dansk. der ved jeg hvordan jeg skal vinkle sproget, så teksten får lige præcis det udtryk, jeg ønsker. det er nemlig vigtigt for mig, at læseren - dig, får samme følelse indeni, når du læser teksten, som jeg havde, da jeg skrev den. dette kan jeg ikke gøre, hvis jeg skal skrive på engelsk. jeg føler, at min bog vil blive flad og kedelig.
jeg synes, at et godt bevis på dette, er medina! jeg har altid været meget fascineret af medinas måde at udtrykke sig på. både hendes optræden på scenen, men også hendes tekster. hendes melodier er ofte enkle, men jeg kender kun få kunstere, der kan udtrykke så meget igennem sine tekster, på blot 3 minutter. men dette gør sig gældende, når hun synger på dansk. du har sikkert hørt addiction eller gutter og, ja.. det er altså bare ikke det samme på engelsk. jeg synes ikke hun kringler sproget lige så godt som det danske, og det bliver altså - for mig, bare til endnu en elektronisk popsang.
jeg er ikke enig med dem der siger, at det danske sprog er forvirrende, kedeligt og flat. jeg synes, at hvis man kan udtrykke sig på den helt rigtige måde, så kan det være noget af det smukkeste i verden!

love.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

på forhånd, tusind tak for den awesome kommentar! glem ikke at holde en god tone og husk at respektere andres meninger. jeg sender lige lidt kærlighed til gengæld..
hvis du vil have endnu mere kærlighed fremover, så kan du bare trykke på "følg" nede til højre.
hav en god dag! (: