mandag den 20. december 2010

2010..

nu er 2010 snart gået, og så er det tid til at pakke alle oplevelser ned i forskellige kasser. 2010's oplevelser skal spredes ud i mange forskellige kasser, for der er sket rigtig meget i år. jeg har ting, der skal i den midlertidige kasse, som jeg ved, at jeg snart skal finde frem igen. oplevelser, der stadig er aktuelle i mit liv, som jeg måske skal bruge erfaring fra. det kan også være oplevelser, jeg er midt i, eller noget, som jeg ikke er færdig med endnu. jeg har dog også oplevelser, der skal i gemmekasserne. både noget, jeg ikke ønsker at tage frem igen, men også oplevelser, som jeg engang imellem vil tage frem, kigge på, og glæde mig over.
jeg er en gemme, dvs. jeg har altid gemt ting, der betød meget for mig. dette har både været materielle ting, men også ting, man ikke kan se og røre ved. dette kan være oplevelser, bekendskaber, erklæringer og samtaler. alle disse små bidder har gjort mig til den jeg er idag. jeg forsøger altid at se fremad, og ejg har intet ønske om at hænge mig i fortiden, men alligevel er der sket ting her i 2010, som jeg hverken ønsker, eller kan slippe. det har været ting, der har fået utrolig betydning, og som har ændret mit liv, både negativt og positivt.
hvert år, så skriver jeg ned, hvad jeg ønsker, der skal ske mig i det nye år. inden vi gik ind i 2010 stod der faktisk kun en enkelt ting på min seddel. jeg ønskede, at 2010 blev mit år. nu, hvor året er gået, er det tid til at gøre status. jeg ved ikke, om 2010 blev mit år, men 2010 blev et år fyldt med forandringer, hvor jeg lærte en masse nyt. noget af det, der fyldte mest i starten af året, var helt klart min lillebrors sygdom, og mine undersøgelser, hen imod en operation, som ikke var planlagt på dette tidspunkt. dette var en rigtig hård tid, både for mig og min familie. derefter kom eksamen, der var rigtig hård for min perfektionistiske side.
min 9. klasses eksamen, er en af de ting, som jeg kigger tilbage og er virkelig stolt over. det er helt klart en af min personlige succes'er i 2010. en uge efter sidste eksamen var det tid til første operation. hele sommerferien brugte jeg på at komme mig over min operation, der overhovedet ikke forløb uden problemer, desværre. denne hændelse er noget, der har taget rigtig lang tid at komme mig over, og det er først nu, at jeg kan mærke, at jeg er ved at være kommet videre og er klar til næste skridt. til gengæld var det at starte på en ny skole, i en ny klasse, noget af det bedste der er sket for mig. hvis i har læst min blog længe, ved i også hvordan jeg sidste forår stod foran valget mellem at vælge 10'ende, som var det jeg helt selv ville, eller gymnasiet direkte, som var det, andres synes, jeg skulle vælge. jeg er SÅ glad for mit valg, og har ikke fortrudt det ét eneste sekund. det har ændret mit liv, og lært mig en masse om mig selv. jeg har en fantastisk klasse, som jeg ikke ved, hvordan jeg skal leve uden, når dette skoleår er slut. jeg tæller timerne, og tanken om,at vi kun har et halvt år tilbage sammen, er næsten udholdelig.
2010 har været et år, hvor jeg har måtte leve uden noget af det vigtigste i mit liv, nemlig håndbold. jeg har ikke slev spillet en eneste kamp i 2010, og kun trænet 2-3 gange, i første uger af året. som i sikkert ved, har det, at skulle undvære håndbolden været utrolig hård for mig. på det sidste har jeg dog set på det, med helt andre øjne. jeg har, i stedet for at se begrænsningerne, set mulighederne. jeg ved, at jeg ikke kommer til at spille håndbold igen, før om en halvt år, så jeg har indset, at jeg må få det bedste ud af det. det sidste halve år, har på sin vis været fantastisk, da jeg har levet et "andet" liv. jeg har levet et liv, som jegg ikke kunne leve, hvis jeg spillede håndbold. et liv med usund mad, træning når jeg havde lyst, for lidt søvn, alkohol og en masse andet. jeg savner mit håndbold-liv hver eneste dag, og jeg ved også, at jeg vil vælge det liv, når jeg igen får valget. men samtidig er jeg faktisk teknemmelig for, at have fået muligheden for, at leve et "normalt" liv, uden sport. det har været utrolig spændende at have mulighed for at bruge min tid på noget andet, og få set mine venner noget mere.
jeg har mødt en masse fantastiske nye mennesker i 2010. jeg er også kommet tættere på livet af nogle folk, som jeg kendte i forvejen. især min nye klasse skal nævnes her, for jeg har mødt en masse fantatiske personer der, som hver har været med til at præge og forme mig og min personlighed. jeg kan dog ikke komme udenom, at jeg også har måtte sige farvel til nogle mennesker i 2010. mennesker, som jeg stadig har en smule kontakt til, men som er gledet fra mig. her kan blant andet nævnes nogle af de fantastiske mennesker, der har sin gang i FHK. dem ser jeg ikke mere, da jeg ikke kommer i hallen, og jeg savner det sammenhold utrolig meget. jeg er dog sikker på, at komme tilbage til dem allesammen på et tidspunkt, og ser det derfor mere som et "på gensyn", end et "farvel". det samme gælder flere fra min gamle klasse, som enten er på efterskole, eller går på gymnasiet. dem ved jeg også, at jeg kommer til at se igen. selvfølgelig har der også været enkelte "farvel'er". især et har været rigtig hårdt, da personen har spillet en stor rolle i mit liv, og været en del af mit liv i rigtig lang tid. det er stadig noget, jeg arbejder på, da jeg ved at personen nok ikke kommer til at være en del af mit liv igen. jeg forsøger at lægge det hele bag mig, holde fast i de gode minder, jeg vil altid være evig taknemmelig for det personen har gjort for mig.der er mange ting fra det venskab, som skal smides væk, for der er mange ting, som ikke var særlig gode for os begge. men samtidig er der også nogle enkelte hændelser, samtaler og sætninger, jeg vil gemme. det er ikke noget jeg ønsker at komme mere ind på, da jeg stadig ikke føler, at det blev/er blevet afsluttet ordentligt.
2010 har for mig handlet om, at finde mig selv, finde ud af hvem jeg er, og hvad jeg vil med mit liv. jeg har lært at åbne mig, se realiteterne i øjnene, og tage ansvar for mine handlinger. jeg føler, at jeg i 2010 er blevet meget mere moden, og ligesom sidste vinter, så arbjeder jeg fortsat på, at gøre mit liv, til det bedste. at acceptere den jeg er blevet, og ændre det jeg ikke er tilfreds med. at tage asvar for mit eget liv, for for de valg jeg tager. i 2010 har jeg nemlig måtte tage nogle valg, som har været altafgørende. jeg har lagt nogle vaner på hylden, og vendt mig mod forandringer.

mit mål for 2011 er, at jeg vil komme til at vågne op, og være lykkelig. leve det liv jeg ønsker, gøre de ting jeg gerne vil, og have de personer, der er gode for mig, i mit liv. jeg ønsker at være omgivet af venner, som betyder noget for mig, og jeg ønsker, at jeg fortsat kan arbejde med mig selv, så jeg bliver den jeg gerne vil være.
jeg ønsker, at jeg om et år kan kigge mig selv i øjnene, og sige højt, at 2011 blev mit år, uden at være det mindste i tvivl om, at det, jeg siger, er rigtigt!

- Nanna.

1 kommentar:

på forhånd, tusind tak for den awesome kommentar! glem ikke at holde en god tone og husk at respektere andres meninger. jeg sender lige lidt kærlighed til gengæld..
hvis du vil have endnu mere kærlighed fremover, så kan du bare trykke på "følg" nede til højre.
hav en god dag! (: